Jak stworzyć dziecku prawidłowe warunki do nauki w domu-poradnik
Jak stworzyć dziecku prawidłowe warunki do nauki w domu.
Kilka dni temu uczniowie polskich szkół jak i ich rodzice zostali poinformowani, że oto polska szkoła i nauczanie przenosi się w tryb online. Początkowy entuzjazm uczniów, wyrażający się w okrzykach: „Jutro nie ma szkoły” bardzo szybko został zweryfikowany przez rzeczywistość, która okazała się dla części uczniów trudniejsza niż fakt codziennego, wczesnego wstawania oraz osobistego uczestnictwa w lekcjach.
Zaadaptowanie się do nowych warunków najczęściej bywa trudne, ale wtedy warto przypomnieć sobie podstawowe zasady, które ułatwią zorganizowanie nauki w domu. Zdaję sobie sprawę, że spełnienie ich wszystkich jest niemożliwe, ale niech tekst ten będzie sugestią, inspiracją, powodem do przeorganizowania, przemyślenia oraz znalezienia własnego sposobu na zorganizowanie nauki w domu.
Miejsce do nauki powinno spełniać określone warunki:
-
Powinno być jasne. Nie oznacza to jednak, że biurko koniecznie musi być usytuowane przy samym oknie.
-
Biurko i miejsce do siedzenia muszą być dopasowane do wzrostu dziecka.
-
Właściwie oświetlone – najlepiej, jeśli światło pada z lewej strony stołu czy biurka ( dotyczy dziecka praworęcznego ).
-
Miejsce pracy powinno być uporządkowane. Jeśli przed rozpoczęciem pracy trzeba długo szukać zeszytów, powstaje u dziecka stres, jeszcze zanim wzięło się do lekcji.
-
Zabawki czy podręczniki, których dziecko nie potrzebuje przy odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte z biurka.
-
Niezbędne przybory szkolne (ołówki, słowniki, kalkulator) powinny zawsze być pod ręką.
Warto przestrzegać reguł, które nauczą dziecka samodzielności i odpowiedzialności za wykonywane zadanie i swoje obowiązki oraz nauczą dzielić czas na ten poświęcony nauce i ten, który przeznaczą na odpoczynek, zabawę lub inną ulubioną czynność.
Aby nauka w domu była efektywna należy:
-
Pracować samodzielnie.
-
Zadbać o to, aby dziecko miało swój login i hasło do Librusa, a także pokaż mu i naucz je jak korzystać z tego systemu ( krok po kroku np. nauka logowania, odczytywanie wiadomości itp…) Dzięki temu dziecko będzie mogło samo zarządzać swoimi zadaniami. Odciąży to również Państwa od ciągłej kontroli wysyłanych zadań. Jeżeli Państwa syn/córka nie mają jeszcze samodzielnego dostępu do Librusa, możecie Państwo sami wygenerować dla nich kod dostępu lub skontaktować się z administratorem Panią Magdaleną Kochan-Nowik lub Marią Babicką.
-
Ustalić z dzieckiem plan pracy na każdy dzień: warto zapisać ten plan na kartce i odhaczać zadania wykonane.
-
Wskazane jest prowadzenie terminarza, w którym dziecko może zapisać daty wysyłania zadań domowych ( pomysły na organizację przesyłałam w poprzednich wiadomościach )
-
Zaplanować z dzieckiem przedział czasu, w którym będzie się uczyło, określić czas na naukę i przerwy w nauce zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej. Można zrobić domowy plan lekcji, według którego dziecko będzie pracowało. Ważne, aby dziecko w dużej części było autorem tego planu.
-
Zanim dziecko zacznie odrabiać lekcje, omówić z nim, co ma do zrobienia. Niech przejrzy w Państwa obecności zadany materiał i określi, czy samo da sobie z tym radę i czy będzie miało problemy ze zrozumieniem, a jeżeli ma problem ze zrozumieniem wytłumaczcie, ale nie róbcie za niego.
-
Jeżeli Państwo pracujecie poza domem ustalcie wieczorem, jakie zadania dziecko jest w stanie zrobić samo następnego dnia, aż do Państwa powrotu z pracy.
-
Pracować w swoim pokoju, w ciszy, z dala od włączonego telewizora lub radia.
-
Wydrukowane kartki z pracą domową, prace plastyczne, zadania dodatkowe natychmiast wkładać do segregatora czy teczki. Mogą się przydać po powrocie do szkoły.
-
Po skończonej nauce uporządkować miejsce pracy.
-
Konsekwentnie przestrzegać tego, żeby dziecko zaczynało zabawę dopiero po odrobieniu lekcji.
-
Jeśli twoje dziecko, mimo ustaleń, ciągle prosi o pomoc, narzeka czy płacze, staraj się nie ulegać. Dodaj mu odwagi i przypomnij o ustaleniach.
Dziecko nie będzie z własnej inicjatywy wprowadzało w życie i przestrzegało tych reguł. To ty musisz je do tego dopingować i towarzyszyć mu w utrwalaniu tych zasad. Unikaj przy tym pretensji. Sformułuj konieczność dokonania zmian, jako wspólne przedsięwzięcie (“musimy jeszcze…”). Główny ciężar wdrożenia tych zasad spoczywa jednak zawsze na dziecku. W ten sposób pomagasz mu przyswoić sobie pewną dyscyplinę. Nie denerwuj się, jeśli twoje starania nie spotkają się z entuzjastyczną reakcją. Dla wdrożenia tych reguł potrzebny jest czas.
Bardzo ważne jest w jaki sposób będziesz rozmawiał ze swoim dzieckiem na ten temat zaistniałej sytuacji. Czy będziesz narzekał, krytykował i wyrażał swoje niezadowolenie, czy też potraktujesz obecną sytuację jako dobre doświadczenie i pokażesz dziecku, że w sytuacjach nagłych należy się umieć zaadaptować, przyjąć ją jako obowiązującą, wziąć odpowiedzialność za siebie i nauczyć funkcjonować w nowych warunkach. To może być bardzo cenna lekcja, która zaprocentuje w przyszłości.
Ani dla ciebie, ani dla dziecka konsekwentne trzymanie się tych zasad nie będzie łatwe. Wytrwanie przy swoich wymaganiach jest konieczne. Nie oczekuj, że wszystkie problemy rozwiążą się z dnia na dzień. Samodzielna praca umacnia odpowiedzialność dziecka, a tym samym rozwija jego zdolność koncentracji i wytrwałość.
Opracowała Ewelina Weps-Duffy – psycholog szkolny na podstawie I.Krawczyk: Poradnik dla rodziców